Zabawy integracyjne na dobry początek :)



Początek roku szkolnego potrafi być szczególnie stresujący nie tylko dla nauczycieli, ale dla dzieci, które rozpoczynają naukę szkolną. Entuzjazm miesza się z obawami - jak to jest w szkole? Czy będzie fajnie? Czy znajdę koleżankę? Czy Pani będzie miła?

Aby ułatwić dzieciom poznanie kolegów w grupie przedszkolnej albo w klasie i wprowadzić dobrą atmosferę już od pierwszych dni nowego roku warto sięgnąć po zabawy integracyjne :)

Większość gier tutaj opisanych pochodzi ze zbiórek i wyjazdów harcerskich, ale przy okazji takiego tematu znajdzie się też miejsce na polecenie książki ;)

Starałam się opisać gry, które nie wymagają przygotowania dodatkowych materiałów tak, żeby ich przeprowadzenie było możliwe w każdym miejscu i o każdej porze. Zaczynamy!

ZAPAŁKA
Ustawienie: wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na podłodze lub krzesłach
Przebieg: nauczyciel wskazuje jedno dziecko, od którego zacznie się zabawa. Osoba prowadząca zapala zapałkę, a zadaniem pozostałych dzieci jest zadawanie wybranej osobie pytań (np. czy masz rodzeństwo, jakie jest twoje ulubione zwierzę) tak długo jak zapałka się pali. Można poprosić dzieci o wymyślenie pytania zanim jeszcze zapalimy zapałkę tak, by uniknąć zbyt długiego zastanawiania się ;)

POWTARZANKA
Ustawienie: wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na podłodze lub na krzesłach
Przebieg: pierwsza osoba wypowiada głośno swoje imię (np. Natalia), kolejna osoba ma za zadanie powtórzyć usłyszane imię i powiedzieć swoje (np. Natalia, Kasia), kolejna osoba powtarza dwa pierwsze imiona i dodaje swoje (np. Natalia, Kasia, Antek). Jak się łatwo domyślić - najtrudniejsze zadanie ma ostatnia osoba, która musi wymienić po kolei wszystkie imiona zanim powie swoje ;)

KTO?
Ustawienie: wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na podłodze lub krzesłach
Przebieg: osoba prowadząca (na początek nauczyciel) staje w kręgu i głośno wypowiada zdanie: kto na śniadanie jadł dziś kanapkę? - Dzieci, które jadły na śniadanie kanapkę wstają i zamieniają się miejscami, a w tym czasie osoba prowadząca ma za zadanie zająć czyjeś miejsce - osoba, która pozostanie na środku wypowiada głośno kolejne zdanie.

KOC
Potrzebne materiały: koc / duży materiał 
Ustawienie: uczestnicy dzielą się na dwie grupy – każda z grup staje po dwóch stronach koca (koc muszą trzymać dwie osoby). Jedna osoba z każdej drużyny siada zwrócona twarzą w stronę koca przed swoją ekipą (trochę jak w Randce w ciemno ;))
Przebieg: na sygnał osoby trzymające koc opuszczają go w dół – osoby siedzące przed grupą mają za zadanie jak najszybciej głośno wypowiedzieć imię osoby z naprzeciwka. Osoba, która nie zgadnie przechodzi na stronę zwycięskiej strony. 
UWAGA: grę przeprowadzamy w momencie, w którym dzieci znają już swoje imiona :) 

O KIM MOWA? 
Ustawienie: wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na podłodze lub na krzesłach 
Przebieg: Jedno wybrane dziecko opuszcza na chwilę salę - w tym czasie nauczyciel wskazuje jedno dziecko, które będzie królem. Dziecko, które wróci do sali ma za zadanie odgadnąć kto jest królem - wybiera dzieci, które podpowiedzą, np.
- król ma krótkie włosy;
- król ma czerwone spodnie

WYBRYKI 
Ustawienie: uczestnicy stoją w kręgu, jedna osoba zajmuje miejsce w środku
Przebieg: nauczyciel wypowiada wierszyk (z czasem, kiedy dzieci się go nauczą - dołączają do nauczyciela): Stoi (np.) Tadziu na dywanie, patrzy, patrzy - co się stanie? My już Tadziu dobrze wiemy - razem z tobą figlujemy - w tym momencie dziecko stojące w środku kręgu pokazuje jakiś ruch, który pozostali uczestnicy muszą powtórzyć. Następuje zmiana osoby w środku kręgu.

KTO TO BYŁ?
Ustawienie: uczestnicy siadają w półkolu na krzesłach lub na dywanie, wybrana osoba staje plecami do reszty grupy
Przebieg: wskazana spośród siedzących dzieci przez nauczyciela osoba ma powiedzieć głośno umówione wcześniej zdanie, np. dziś jest bardzo ładna pogoda. Osoba, która stała tyłem do reszty grupy odwraca się i wskazuje osobę, która wypowiedziała zdanie. Jeśli zgadnie - następuje zamiana; jeśli nie zgadnie - odwraca się ponownie i gra zaczyna się od początku.

MAŁA ZMIANA 
Ustawienie: uczestnicy siedzą w kręgu na krzesłach lub na dywanie
Przebieg: wybrana osoba najpierw uważnie przygląda się temu jak siedzą pozostali koledzy, a potem opuszcza na chwilę salę lub staje tyłem do reszty grupy. Nauczyciel wskazuje dwie osoby spośród siedzących w kręgu, by zamieniły się miejscami. Zadaniem osoby, która wróci do sali jest odgadnięcie, które osoby się ze sobą zamieniły. Z czasem, kiedy dzieci nauczą się zabawy można zamieniać miejscami więcej niż dwie osoby.

CO BYŚ CHCIAŁ...? 
Ustawienie: uczestnicy siedzą w kręgu na podłodze
Przebieg: nauczyciel wybiera jedną osobę, która wchodzi do środka kręgu i zamienia się w koteczka. Jego zadaniem jest rozśmieszenie wybranego kolegi lub koleżanki w zabawny sposób miaucząc ;) żeby gra nie była taka prosta - osoba wybrana przez kotka bez zaśmiania się musi głośno powiedzieć: co byś chciał mój mały, biały, miły koteczku? - jeśli zrobi to z "kamienną twarzą" - kotek wybiera sobie kolejną osobę do rozśmieszenia; jeśli się roześmieje - zamienia  się w kotka.

To tylko część zabaw integracyjnych, które znam i które wielokrotnie miałam okazję przeprowadzać i z dziećmi i z młodzieżą czy studentami - jeśli chcielibyście poznać kolejne zabawy - dajcie znać w komentarzu ;)

Tak jak pisałam - chciałabym przy okazji polecić książkę Doroty Niewoli - "Zabawy integracyjne i nie tylko" (dostępną, np. TUTAJ) - w środku znajdziemy, m.in. zabawy na powitanie / pożegnanie czy zabawy integracyjne. Wiele z nich opiera się o wierszyki, które dzieci z pewnością łatwo zapamiętają :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień Kubusia Puchatka

Tydzień włoski

Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat ;)